Friday, April 10, 2020

林北最关心的事 – 老板应该怎样做 21: WSP 的指南 - 加强版有什么需要注意的

{第2881篇文} - 有些小细节要注意



参考这一份:

~ PKS/S1P/208/275/30(55)

~ 总共 12 页

1. 魔鬼藏在细节中,我只举例两个:

~ 第一个:Bagi majikan yang memilih untuk menerima bantuan ini, mereka disyaratkan untuk mengekalkan pekerja mereka, tidak memotong gaji ataupun mengarahkan pekerja mengambil cuti tanpa gaji sekurang-kurangnya untuk tempoh 6 bulan, iaitu dalam tempoh 3 bulan semasa menerima subsidi upah dan 3 bulan selepas itu.

~ 第二个:Majikan dan pekerja hendaklah berdaftar dengan PERKESO sebelum 1 April.

2. 关于第一个,主要讲:

~ 任何申请政府所提供的这些补助,即:总共三个月的 WSP

3. 申请 WSP 后,其中一个要严格遵循的条件是:

~ 在你申请补助金的三个月内,及后三个月内,你:

~ 需要保留你的员工

~ 不能裁员,包括遣散 【Retrenchment,Lay Off】

~ 不能减薪 【Pay Cut】

~ 不能指示他拿无薪假期 【Unpaid Leave】

4. 关于第二个,主要讲:

~ 在4月1日前注册的,才享有

~ 我个人认为这是为了避免此补助金被滥用

5. 试想想,很多 Sdn Bhd 的 Sleeping Director 原本已经蠢蠢欲动去申请

~ 很多人也想快快去注册,让自己变成一个名副其实的员工,以便可以申请

6. 有些人问我,我的生意没有受到什么影响【因为是 Essential Services】,我员工少过75人,我可以申请吗?

7. 我觉得,最好还是不要,让给真正有需要的人比较好

8. 也很多人问,我该去申请吗?

9. 那你就要读这一篇了:林北最关心的事 – 老板应该怎样做 19: WSP 该不该去拿?

~ shorturl.at/uCPS0

10. 这个补助金,最后的申请截止日期是9月15日,又或者补助金派发完,视何者为先

11. 指南内的其中一句:

Sebarang perubahan pada kuasa dan had kuasa sedia ada bagi menyesuaikannya dengan pelaksanaan bayaran Program Subsidi Upah akan dibuat pindaan dari semasa ke semasa, sekiranya perlu.

🚀🚀🚀🚀

👉 免费订阅 CCS 十面埋伏 Telegram

🚀专业资讯送到你手中

✍️ http://bit.ly/YourAuditor

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...